Moudrost dnešního dne:

Každý člověk má v sobě zárodky všech lidských vlastností.

...

Právě přítomno: 548 hostů a jeden člen

Co bychom měli vědět o houbách a možná nevíme

.

o houbáchHouby sbíráme pro potěšení, krásu a ceníme si je pro chuťové a aromatické vlastnosti. Pokládáme je za pochutinu s vysokými organoleptickými účinky na naše smysly. Jejich využití je široké – můžeme jimi dochutit vařené pokrmy, používat je jako koření, anebo je použít hlavní složku bezmasého pokrmu, pokud z nich uděláme řízky nebo třeba smaženici. Houby jsou poměrně vodnaté, obsah vody v nich dosahuje až 92 % vody. Obsah bílkovin je relativně nízký a činní 1 až 2 %, sacharidů je v nich až 4 %, tuků zhruba 3 %.

 Z vitaminů můžeme v houbách nalézt vitamíny skupiny D, B hlavně biotin, B1, kyselinu nikotinovou apod. Z minerálů dominují fosfor a draslík, zinek a další.

„Při konzumaci hub je potřeba pamatovat na jejich těžší stravitelnost, což znamená, že náš organismus jejich konzumace více zatíží. Pro starší pacienty je lepší zařadit je do jídelníčku spíše přes den než navečer,“ upozorňuje Dana Sasaková, nutriční terapeutka, a dodává: „Obzvláště lidé, kterým selhávají nebo selhaly ledviny a jsou na dialýze, by se měli mít při konzumaci hub na pozoru a ve dnech dialýzy je zcela vynechat. Houby obsahují mnoho tělu prospěšných látek, ale dialyzovaní pacienti musí při jejich konzumaci zohlednit obsah sledovaných minerálů. Všimněte si, že mnohem příznivější hodnoty mají houby konzervované, a naopak dramaticky horší houby sušené.“

 

 

o houbáchA na co si dát při konzumaci pozor?

Větší příjem hub, než jedna hrst, zvyšuje nejen riziko hyperkalémie (zvýšení hladiny draslíku v krvi), ale i zažívacích potíží. Houby sbírané u elektráren, frekventovaných silnic apod. obsahují více olova, rtuti, arzenu a dalších nebezpečných látek.

- Houby nezapíjíme alkoholickým nápojem.

- Nepoužíváme sušené houby, raději konzervované, mražené, ale jen v doporučeném množství.

 

Desatero správného houbaře

1. Houby sbíráme do koše, krabice tak, aby nedošlo k vzájemnému otlačení nebo zapaření.

2. Hrubou očistu provedeme ještě před vložením do košíku.

3. Houby nesmějí být staré, promáčené, otlačené, červivé a špinavé.

4. Sbíráme jen houby, které bezpečně známe, každou houbu pečlivě prohlédneme.

5. Bezprostředně po sběru houby zpracujeme.

6. Houby mohou být v ledničce jen několik hodin, neskladujeme je do druhého dne.

7. Již tepelně zpracované houby znovu neohříváme.

8. Sterilované houby ve sladkokyselém nálevu je potřeba vždy před podáním propláchnout.

9. Pokud skladujeme houby v mrazáku, před zmrazením je tepelně zpracujeme.

 

„Je třeba také zdůraznit, že houby jsou těžce stravitelné a neměly by se doplňovat o větší množství tuků, vajec, knedlíků, krupice. K houbovému jídlu se hodí chléb nebo brambory, které jsou předem technologicky zpracovány,“ připomíná Dana Sasaková, nutriční terapeutka dialyzačních středisek.

 

Hodnoty draslíku a fosforu u některých vybraných hub:

Houby ve 100 gramech

Draslík (mg)

Fosfor (mg)

Hřib čerstvý

486

115

Hřib nakládaný

18

12

Žampión čerstvý

420

120

Žampión konzervovaný

127

69

Hlíva ústřičná

190

70

Liška

367

44

Sušená liška

5370

581

Sušený hřib

2968

649

Autor: David Vondruška
FlashHealth s.r.o.

Sdílet
TOPlist