Moudrost dnešního dne:

Řekni člověku, že je na nebi 978.301.346.569.987 hvězd a uvěří ti. Ale napiš na lístek "čerstvě natřeno" a každý si sáhne, aby se přesvědčil.

...

Právě přítomno: 413 hostů a žádný člen

Dnešní ovoce a zelenina postrádá včerejší výživu

.

Podle analýzy provedené společností The Globe and Mail a CTV News obsahuje dnes ovoce a zelenina ze supermarketu mnohem méně živin než před padesáti lety.
V některých z našich nejoblíbenějších potravin, včetně brambor, rajčat, banánů a jablek, výrazně klesly významné vitamíny a minerály.

Např. brambory, nejvíce konzumovaná potravina. Průměrný brambor ztratil 100% vitaminu A což je důležité, pro dobrý zrak; 57% vitaminu C a železa, což je klíčová součást zdravé krve; a 28% vápníku, který je nezbytný pro budování zdravých kostí a zubů.


Rovněž má o 50% méně riboflavinu a 18% tiaminu.  Ze sedmi klíčových živin měřených se zvýšily pouze hladiny niacinu.
 
bramborySituace je podobná u 25 druhů ovoce a zeleniny, které byly analyzovány. Moderní způsoby hospodaření, dálková doprava a chovatelské postupy podle všeho přispívají k poklesu vitamínů a minerálů.
 
Phil Warman, agronom a profesor zemědělských věd na zemědělské škole Nova Scotia, uvedl, že "Není pochyb o tom, že výživový obsah potravin je dnes odlišný kvůli důrazu na výrobu levných potravin. Důraz je kladen na vzhled, skladovatelnost, přepravitelnost a na výživovou hodnotu je kladen mnohem menší důra. Plodiny se pěstují za účelem produkce vyšších výnosů, odolnosti vůči chorobám a vytváření vizuálně atraktivnějších ovoce a zeleniny. Není však kladen důraz na obsah vitaminu nebo minerálů. Existuje však jen málo důkazů, že tyto změny vedou k výrazným nutričním nedostatkům v celkové populaci. Spotřebitelé by se měli na to zaměřit, protože to jsou výživné látky, ne vzhled, které dávají potravinám hodnotu. Chci jíst produkt, který má co nejvyšší nutriční hodnotu, kdyby to tak nebylo, jedl bych piliny s dusíkatým hnojivem."

 

Tim Lang, profesor Centra pro potravinovou politiku v Londýně v Anglii, souhlasil. "Je to otázka práv spotřebitelů. Myslíme-li na nejlepší zdroj vitamínů, vidíme pomeranč, ale skutečnost je jiná. Ve skutečnosti byste museli sníst osm pomerančů, abyste získali stejné množství vitaminu A, které získali vaši prarodiče z jediného kusu. A museli byste jich sníst pět, abyste získali stejnou úroveň železa. Množství vitaminu C se však mírně zvýšilo. Klesající hladiny živin se mohou ukázat jako zdravotní problém, protože začínáme chápat, jak důležité jsou mikroživiny na prevenci nemocí."

 

Alison Stephen, ředitelka výzkumu Nadace pro srdce a mrtvici v Kanadě, uvedla, že největším problémem výživy je, že většina lidí denně nejí doporučených pěti až deseti porcí ovoce a zeleniny. Není však znepokojena tím, že dnešní populace nedostává požadované vitamíny a minerály. "Chrání nás mnohé z jiných potravin jako je mléko, chléb, džus, cereálie.".
Jinými slovy, obilí a mléčné výrobky jsou mnohem důležitějšími zdroji základních živin, než tomu bylo v minulosti.


 brokoliceThe Globe and Mail a CTV zveřejnila studie srovnání živin, které byly provedeny vládními výzkumníky v letech 1951, 1972 a 1999. Výsledky byly téměř totožné s obdobnými výzkumy prováděnými ve Spojených státech a Velké Británii.  
Téměř 80% testovaných potravin mělo méně vápníku a železa; tři čtvrtiny vitaminu A, a polovina ztratila vitamin C a riboflavin; jedna třetina ztratila tiamin a 12% ztratil niacin.
Někteří experti namítli, že vysvětlení tohoto poklesu lze nalézt v metodách testování a odběru vzorků.

 

Len Piché, profesor výživy na Brescia College v Londýně, Ont., zpochybnil přesnost čísel. "Testovací metody nebyly v roce 1951 tak dobré. Opravdu jdou hodnoty dolů, nebo máme prostě lepší techniky pro analýzu těchto živin? Pokud existuje nějaký problém, jsem přesvědčen, že jej vláda vezme vážně a podnikne nezbytné výzkumy, aby byl vyřešen."


V analýze nejhůře dopadla brokolice, potravina, která je symbolem zdravé výživy. Všech sedm z jeho měřitelných živin kleslo, zejména vápník, který klesl o 63% a železa 34%. Přitom je brokolice často uváděna jako vynikající zdroj vápníku a železa.

 

Zdroj: www.theglobeandmail.com

Sdílet

Komentáře   

0 #1 Jana 2018-02-13 20:08
Přesně to říkám už dlouho, že v kupovaném ovoci a zelenině těch vitamínů moc nebude. Naštěstí máme aspoň přes léto a na podzim vlastní výpěstky, ale přes zimu a na jaře ty vitamíny prostě doháníme vitamínovými doplňky. My s manželem většinou kombinací céčka, déčka a b-komplexu, které se nám osvědčily nejvíc, složením i chuťově. Myslím, že 8 pomerančů denně bychom nedali, i když je máme hodně rádi ;-)
Citovat
TOPlist
SEO Rozcestník