SCD - co jíst a co ne

.

mandleDostala jsem tip na SCD kuchařku (díky!). Můžu s radostí doporučit, jsou tam skvělé recepty a dobré rady. Přepsala jsem z ní úvod R. Prasada a vhodné a nevhodné suroviny: Bezlepková, bezmléčná a bezcukrová dieta (obdoba SCD) funguje tak, že zařadíte potraviny, které může poškozené střevo strávit, vyhnete se sacharidům, jež podporují bakteriální přemnožení. Bezlepková, bezmléčná a bezcukrová dieta obsahuje čerstvou nebo mraženou zeleninu, nezpracované maso a ryby, domácí jogurt, ovoce, sýry s nízkým obsahem laktózy,

 

oleje na vaření a salátové oleje, med, vejce, mouku z ořechů, ořechy a několik druhů luštěnin. Když začínáme s touto dietou, je důležité držet se instrukcí z knihy Prolomte začarovaný kruh. Když jsem knihou poprvé listoval a přečetl si dietní recepty, trpěl jsem těžkými záchvaty ulcerózní kolitidy. Moje první myšlenka byla: "Nemůžu jíst syrovou zeleninu. Na salát zapomeň!".

 

brokoliceDieta je však pokroková 

potraviny jako syrová zelenina by se neměly do jídelníčku zařazovat, dokud neustoupí příznaky. Na některé potraviny je třeba více času než se střevo uzdraví. Sušené luštěniny byste například neměli zkoušet tři měsíce po započetí diety.

 

První měsíce jsou nejtěžší protože musíte jasně pochopit, jak dieta funguje, dávat pozor na označení potravin, trávit víc času v kuchyni a pomalu zařazovat nové potraviny. Je důležité dodržovat dietu na sto procent. V prvních měsících může jakékoliv množství nepovolené potraviny zastavit pokrok.

 

Následuje přehled potravin, které do stravy zařadit a které NE

Maso a ryby

  • ANO: čerstvé nebo mražené drůbeží, ryby, hovězí, jehněčí a korýši
  • NE: zpracované maso jako hot dogy, studené nářezy a fast food, většina uzeného masa a ryb

poznámky: zpracované maso a většina uzených mas obsahuje cukr a další přísady některé konzervované ryby a nakládaná masa mohou být bezpečné, pokud neobsahují cukr, přísady a konzervanty

 

Zelenina

  • ANO: většina čerstvé nebo mražené zeleniny, včetně mrkve, brokolice,cibule, rajčat a dýní, nakládaná zelenina
  • NE: brambory, sladké brambory a ostatní zelenina obsahující škrob, balená zelenina obsahující přidaný cukr a konzervanty

poznámky: některé druhy sušené nebo nakládané zeleniny mohou být bezpečné, pokud neobsahují žádné cukry, přísady nebo konzervanty

 

Ovoce

  • ANO čerstvé nebo mražené ovoce bez přidaných cukrů jako jsou banány (zralé, s hnědými skvrnami na slupce), jablka, hrušky..., sušené ovoce bez přidaného cukru, bez přísad a konzervantů
  • NE konzervované a sušené ovoce s přidaným cukrem a jinými přísadami

poznámky: ovoce by se nemělo konzumovat, pokud přetrvává průjem, pokud přidáváte ovoce do jídelníčku poprvé, oloupejte ho a uvařte

 

Obilniny

  • NE: dieta neobsahuje obilniny, nepovoleno: obilniny včetně pečiva, rýže, těstovin, cereálií a výrobků z kukuřice

poznámky: tyto obilniny obsahují sacharidy, které poškozené střevo nestráví, nestrávené sacharidy se stávají hlavním zdrojem energie pro škodlivé bakterie

 

Mléčné výrobky

  • ANO domácí jogurt, přírodní sýry bez syrovátky, u kterých je zbývající laktóza "konzervovaná" jako jsou čedar, Colby, Havarti, Monteray Jack, parmazán, švýcarský sýr, tvarohový sýr cottage, máslo
  • NE: mléko, tavené sýry, čerstvé sýry jako mozzarella a ricotta, sýry s přidanými barvivy, mléčné produkty jako zmrzlina nebo margaríny

poznámky: domácí jogurt kvasí delší dobu, aby se snížil obsah laktózy

 

Oleje

  • ANO: oleje na vaření včetně těch se semínky jako olivový, zeleninový, řepkový a sezamový
  • NE oleje na vaření s přísadami jako jsou spreje na smažení

 

Ořechy

  • ANO: mouka z ořechů jako je mouka z loupaných mandlí a pekanových ořechů, ořechy bez přísad jako mandle, para ořechy, přírodní kešu, lískové ořechy, pekanové ořechy a piniové ořechy (semínka), ořechová másla bez přísad a bez přidaných cukrů, výtažky z ořechů bez přísad
  • NE: ořechy s přidanými škroby jako jsou ty v ořechových směsích, sekané ořechy s konzervanty (jako např. konzervant BHT)

poznámky: dokud nezmizí průjem, používejte ořechy pouze ve formě ořechové mouky dávejte pozor na pražené ořechy, obzvláště kešu, které obvykle mívají neuvedené přísady počkejte šest měsíců než zkusíte arašídy ořechovou mouku, jako například mandlovou můžete koupit ve velkém mandlová mouka a mandlové máslo se musí dělat z loupaných mandlí

 pekanové ořechy

Luštěniny

  • ANO: sušené bílé fazole, čočka, fazole měsíční, loupaný hrách a žlutý loupaný hrách 
  • NE: sójové boby, tmavé strakaté fazole, bob obecný, cizrna, konzervované fazole, fazolová mouka (před mletím nenamočené fazole)

poznámky: luštěniny byste neměli zkoušet dříve než tři měsíce po ustoupení průjmu fazole a čočku připravte tak, že je přes noc namočíte, 10-14 hodin. V polovině procesu vyměňte vodu. Na konci procesu fazole sceďte. Namočením se škroby začnou rozkládat.

 

Sladidla

  • ANO: med, sacharin v malých dávkách
  • NE: škroby a přidané cukry, včetně kukuřičného sirupu, třtinový cukr, melasa, javorový sirup, stévie, čokoláda, karob, kakao

 

Koření

  • ANO: koření všeho druhu bez přidaných škrobů nebo konzervantů
  • NE: kořenící směsi (ty mají většinou přidané přísady)

poznámky: kupujte jednotlivá koření, ne směsi čtěte složení, protože i většina značek soli obsahuje přidaný cukr ve formě dextrózy

 

Nápoje

  • ANO: ovocné šťávy bez přidaných cukrů, nejlépe čerstvě lisované, velmi suché víno
  • NE: balené džusy, pivo, cherry, sirupy, likéry nebo brandy

poznámky: když máte průjem, nepijte ráno pomerančový džus zvláštní pozor dávejte při nákupu ovocných šťáv, pokud se vám zdá, že nějaká značka nevyhovuje, mohou být přidány cukry, které nejsou uvedeny ve složení

 

V přehledu surovin z téhle knihy a z knihy dr. Campbell-McBride jsou některé rozdíly. V jejích doporučeních nenajdete žádné mléčné výrobky - až po čase jogurt a máslo výhradně přečištěné. Taky klade velký důraz na užívání probiotik. Rozdíly budou dané zdravotními problémy pro které jsou knihy napsané. Dr. Campbell-McBride léčí autismus, deprese a jiné psychické potíže, kdy je základem léčby nutnost zbavit tělo opiátů, vznikajících z nedostatečného trávení lepku a kaseinu. R. Prasad vymýšlí recepty pro léčbu zánětlivých onemocnění střev, pro která je trocha kaseinu z jogurtu patrně neškodná. 

 

Autot článku: Ch. Matysková

Zdoj: http://zdravetipy.blog.cz/

Sdílet
TOPlist
SEO Rozcestník